poniedziałek, 19 grudnia 2016

Zasady obowiązujące w szkole

W maju tego roku w trzech klasach naszej szkoły odbyły się warsztaty mające na celu diagnozę kompetencji społecznych uczniów przeprowadzone przez Centrum Pedagogiki Praktycznej w Warszawie. Warsztaty zostały przeprowadzone na wniosek dyrekcji szkoły w związku z obserwowanymi trudnymi i niepokojącymi zachowaniami uczniów. Zadaniem ekspertów było wyprowadzenie wniosków oraz zaplanowanie dalszej strategii oddziaływań wychowawczych w szkole, mających na celu poprawę sytuacji zastanej. Podsumowanie tych warsztatów znajduje się w „Arkuszu obserwacyjno-diagnostycznym po przeprowadzonych warsztatach diagnozujących”.

Obserwacje:
Uczniowie nie znają podstawowych zasad zachowania podczas lekcji. Uczniowie po wejściu do klasy rozkładają jedzenie, napoje, chipsy, nie są przyzwyczajeni do wspólnego powitania z nauczycielem. Po wejściu do klasy każdy uczeń robi, co chce. Uczniowie nie mają świadomości, że rozpoczęła się lekcja, a procesem dydaktyczno-wychowawczym kieruje nauczyciel. Uczniowie podłączają telefony komórkowe do ładowania, rozmawiają ze sobą. Kiedy nauczyciel zaczyna do nich mówić, w większości przypadków nie zwracają uwagi na jego obecność. Dopiero po sygnale gwizdka, uderzenia w stół, krzyknięcia uczniowie zaczynają interesować się nauczycielem. (...) Po obserwacji wszystkich trzech klas można wyraźnie stwierdzić, ze w szkole nie ma wprowadzonych jednolitych zasad zachowania podczas wszystkich lekcji.

Inne zaobserwowane problemy:
- Uczniowie nie znają swoich imion i nie znają nowych uczniów w klasie.
- Uczniowie nie potrafią pracować metodą pracy grupowej.
- Uczniowie stosują wobec siebie agresję słowną i nie są zintegrowani ze sobą.

Prowadzący podkreślają w swoim podsumowaniu, że większość obserwowanych niepożądanych zachowań jest wynikiem braku jednolitych zasad reagowania w obrębie funkcjonowania szkoły. Dlatego w tej chwili priorytetem jest wypracowanie i wprowadzenie takich zasad.

Rada Rodziców złożyła do Dyrekcji wniosek o skonsultowanie z Radą Rodziców i uchwalenie jednolitych zbiorów zasad dla uczniów i dla nauczycieli do końca bieżącego semestru, a także o konsekwentne wdrażanie tych zasad począwszy od kolejnego semestru.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz