W maju tego roku w trzech klasach naszej szkoły odbyły się
warsztaty mające na celu diagnozę kompetencji społecznych uczniów przeprowadzone
przez Centrum Pedagogiki Praktycznej w Warszawie. Warsztaty zostały
przeprowadzone na wniosek dyrekcji szkoły w związku z obserwowanymi trudnymi i
niepokojącymi zachowaniami uczniów. Zadaniem ekspertów było wyprowadzenie
wniosków oraz zaplanowanie dalszej strategii oddziaływań wychowawczych w
szkole, mających na celu poprawę sytuacji zastanej. Podsumowanie tych
warsztatów znajduje się w „Arkuszu obserwacyjno-diagnostycznym po przeprowadzonych warsztatach diagnozujących”.
Obserwacje:
Uczniowie nie znają podstawowych zasad zachowania podczas
lekcji. Uczniowie po wejściu do klasy rozkładają jedzenie, napoje, chipsy, nie
są przyzwyczajeni do wspólnego powitania z nauczycielem. Po wejściu do klasy
każdy uczeń robi, co chce. Uczniowie nie mają świadomości, że rozpoczęła się
lekcja, a procesem dydaktyczno-wychowawczym kieruje nauczyciel. Uczniowie
podłączają telefony komórkowe do ładowania, rozmawiają ze sobą. Kiedy
nauczyciel zaczyna do nich mówić, w większości przypadków nie zwracają uwagi na
jego obecność. Dopiero po sygnale gwizdka, uderzenia w stół, krzyknięcia
uczniowie zaczynają interesować się nauczycielem. (...) Po obserwacji
wszystkich trzech klas można wyraźnie stwierdzić, ze w szkole nie ma
wprowadzonych jednolitych zasad zachowania podczas wszystkich lekcji.
Inne zaobserwowane problemy:
- Uczniowie nie znają swoich imion i nie znają nowych
uczniów w klasie.
- Uczniowie nie potrafią pracować metodą pracy grupowej.
- Uczniowie stosują wobec siebie agresję słowną i nie są
zintegrowani ze sobą.
Prowadzący podkreślają w swoim podsumowaniu, że większość
obserwowanych niepożądanych zachowań jest wynikiem braku jednolitych zasad
reagowania w obrębie funkcjonowania szkoły. Dlatego w tej chwili priorytetem
jest wypracowanie i wprowadzenie takich zasad.
Rada Rodziców złożyła do Dyrekcji wniosek o skonsultowanie z Radą Rodziców i uchwalenie jednolitych zbiorów zasad dla uczniów i dla nauczycieli do końca bieżącego semestru, a także o konsekwentne wdrażanie tych
zasad począwszy od kolejnego semestru.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz