poniedziałek, 23 stycznia 2017

Zasady obowiązujące w szkole

Przed wszystkimi zajęciami – włącznie z zastępstwami (!):

NAUCZYCIEL:  
  • Przychodzi punktualnie na lekcję
  • Prosi o ustawienie się uczniów pod klasą – preferowane ustawienie to pary. W przypadku braku miejsca inne ustawienie zapewniające ład i spokój
  • Kontroluje ład na korytarzu i w przypadku bałaganu nakazuje sprzątnięcie.
  • Otwiera klasę dopiero, gdy uczniowie ustawią się
  • Prosi o zajęcie miejsc
  • Wita się z klasą
  • Prosi o przygotowanie się do lekcji, wyjęcie książek, materiałów, zeszytów itd.
  • Po tej czynności dopiero po uzyskaniu CISZY!!! sprawdza listę obecności (na każdej lekcji lista musi być sprawdzona)
  • Odnotowuje nieprzygotowania zgłoszone przez uczniów


W czasie lekcji:

UCZNIOWIE:
  • Siedzą na miejscach wyznaczonych przez nauczyciela (w miarę stałych)
  • Spóźnionemu uczniowi miejsce wskazuje nauczyciel lub zajmuje on swoje stałe miejsce
  • Nie jedzą w trakcie lekcji, pić można, o ile nauczyciel wyrazi zgodę, jedynie z zakręcanej butelki, którą uczeń ma obowiązek trzymać w plecaku.
  • Nie są puszczani do szafek
  • Do toalety wychodzą tylko za zgodą nauczyciela
  • Nie chodzą po klasie

NAUCZYCIEL:
  • Nie mówi do klasy, jeśli uczniowie nie słuchają
  • Pracuje ciszą
  • Za spóźnienia wyznacza „pracę karną”
  • Kontroluje czas, tzn. przed końcem lekcji poleca uczniom uporządkowanie swoich miejsc pracy   


Przed wypuszczeniem uczniów na przerwę:

  • To nauczyciel decyduje o końcu lekcji – dzwonek nie kończy zajęć. Nigdy nie wypuszcza uczniów z klasy przed dzwonkiem na przerwę 
  • Żegna się z klasą
  • Ustawia się przy drzwiach i wypuszcza tych uczniów, którzy uporządkowali swoje miejsca
  • Prosi dyżurnych o sprawdzenie porządku (pamiętajmy o wpisaniu nazwisk dyżurnych w dzienniku)

Nauczyciel ma obowiązek interweniować w sytuacjach, gdy uczeń wagaruje z jego lekcji.

Telefony uczniowie trzymają w plecakach, w czasie przerw nie bawią się nimi, mogą dzwonić do rodziców w wyjątkowych sytuacjach

Nauczyciel na bieżąco informuje rodziców telefonicznie lub za pomocą Librusa o ważnych sprawach i zdarzeniach z udziałem ich dziecka.

W czasie klasówek i sprawdzianów:
  • Uczniowie w ciszy pracują przy swoich ławkach
  • Uczniowie przez podniesienie ręki informują nauczyciela o zakończeniu pracy
  • Nauczyciel odbiera osobiście pracę od ucznia
  • Uczniowie nie chodzą po sali i pozostają w ławkach do końca lekcji
  • W przypadku ściągania uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną i nie może kontynuować pisania klasówki/sprawdzianu

Zasady związane z nieobecnością ucznia w szkole.
  • Uczeń może być zwolniony z zajęć na pisemną prośbę rodzica. Zwolnienie przedstawia wychowawcy lub nauczycielowi, który ma obowiązek je podpisać.
  • Uczeń z podpisanym zwolnieniem zgłasza się do sekretariatu szkoły w celu otrzymania pieczęci. Opuszcza szkołę po okazaniu paniom woźnym podpisanego zwolnienia z pieczęcią szkoły.
  • W przypadku wystąpienia nagłej potrzeby opuszczenia szkoły przez dziecko po rozmowie telefonicznej z rodzicem i za jego zgodą zwolnienie wypisuje pracownik szkoły. Z opatrzonym pieczęcią zwolnieniem, po okazaniu go paniom woźnym, uczeń opuszcza szkołę.
  • Nauczyciel lub inny pracownik szkoły niezwłocznie po zwolnieniu ucznia odnotowuje ten fakt w dzienniku klasowym lub informuje o nim nauczyciela prowadzącego zajęcia z klasą zwalnianego ucznia
  • Usprawiedliwienia nieobecności dziecka w szkole rodzice przedstawiają wychowawcy w ciągu 2 tygodni od powrotu dziecka do szkoły. Po tym terminie nieobecności uważa się za nieusprawiedliwione.

Zasady korzystania w czasie przerw z sali gimnastycznej zostaną ustalone przez nauczycieli wychowania fizycznego i umieszczone na jej drzwiach.

Dalsze działania

Oddziaływania wychowawcze muszą być oparte na wzajemnym szacunku i życzliwości

W terminie od 30.01 do 3.02.2017 r. wychowawcy omawiają w klasach kwestie wzajemnego traktowania się i listę zachowań agresywnych przygotowaną przez Praktyków Pedagogiki. Przygotowują z klasą plakaty, ulotki zawierające zbiór zachowań agresywnych z informacją, że w szkole nie ma na nie zgody. Wywieszają je w klasach i na korytarzach. Lista zachowań agresywnych w załączniku. Nauczyciele każdorazowo w przypadku pojawienia się zachowań agresywnych przypominają zasady.

Do połowy kwietnia wychowawcy klas realizują 6 godzin wychowawczych poświęconych wyłącznie kwestiom budowania pozytywnych relacji. Mogą to być zabawy, ćwiczenia integrujące grupę, wspólne działania, wyjścia itp. Plan tych oddziaływań należy przedstawić dyrekcji w terminie do końca stycznia 2017 r.

Pierwsze zajęcia realizowane między 6 a 10 stycznia w ramach cyklu godzin wychowawczych rozpocznie ogólnoszkolny konkurs dyrektora szkoły na plakat promujący wzajemną życzliwość i koleżeństwo. W konkursie biorą udział wszyscy uczniowie z każdej klasy, a plakaty muszą być przygotowane w czasie lekcji wychowawczej.

W etapie klasowym dzieci podzielone na grupy przygotowują wspólnie wg swojego pomysłu plakaty. W drodze glosowania wybierają plakat reprezentujący klasę w etapie szkolnym.
Zaplanowane oddziaływania (6 lekcji) powinny być zrealizowane do połowy kwietnia.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz