Przed wszystkimi
zajęciami – włącznie z zastępstwami (!):
NAUCZYCIEL:
- Przychodzi punktualnie na lekcję
- Prosi o ustawienie się uczniów pod klasą – preferowane ustawienie to pary. W przypadku braku miejsca inne ustawienie zapewniające ład i spokój
- Kontroluje ład na korytarzu i w przypadku bałaganu nakazuje sprzątnięcie.
- Otwiera klasę dopiero, gdy uczniowie ustawią się
- Prosi o zajęcie miejsc
- Wita się z klasą
- Prosi o przygotowanie się do lekcji, wyjęcie książek, materiałów, zeszytów itd.
- Po tej czynności dopiero po uzyskaniu CISZY!!! sprawdza listę obecności (na każdej lekcji lista musi być sprawdzona)
- Odnotowuje nieprzygotowania zgłoszone przez uczniów
W czasie lekcji:
UCZNIOWIE:
- Siedzą na miejscach wyznaczonych przez nauczyciela (w miarę stałych)
- Spóźnionemu uczniowi miejsce wskazuje nauczyciel lub zajmuje on swoje stałe miejsce
- Nie jedzą w trakcie lekcji, pić można, o ile nauczyciel wyrazi zgodę, jedynie z zakręcanej butelki, którą uczeń ma obowiązek trzymać w plecaku.
- Nie są puszczani do szafek
- Do toalety wychodzą tylko za zgodą nauczyciela
- Nie chodzą po klasie
NAUCZYCIEL:
- Nie mówi do klasy, jeśli uczniowie nie słuchają
- Pracuje ciszą
- Za spóźnienia wyznacza „pracę karną”
- Kontroluje czas, tzn. przed końcem lekcji poleca uczniom uporządkowanie swoich miejsc pracy
Przed wypuszczeniem uczniów na przerwę:
- To nauczyciel decyduje o końcu lekcji – dzwonek nie kończy zajęć. Nigdy nie wypuszcza uczniów z klasy przed dzwonkiem na przerwę
- Żegna się z klasą
- Ustawia się przy drzwiach i wypuszcza tych uczniów, którzy uporządkowali swoje miejsca
- Prosi dyżurnych o sprawdzenie porządku (pamiętajmy o wpisaniu nazwisk dyżurnych w dzienniku)
Nauczyciel ma obowiązek interweniować w sytuacjach, gdy
uczeń wagaruje z jego lekcji.
Telefony
uczniowie trzymają w plecakach, w czasie przerw nie bawią się nimi, mogą
dzwonić do rodziców w wyjątkowych sytuacjach
Nauczyciel na bieżąco informuje rodziców telefonicznie lub
za pomocą Librusa o ważnych sprawach i zdarzeniach z udziałem ich dziecka.
W czasie klasówek
i sprawdzianów:
- Uczniowie w ciszy pracują przy swoich ławkach
- Uczniowie przez podniesienie ręki informują nauczyciela o zakończeniu pracy
- Nauczyciel odbiera osobiście pracę od ucznia
- Uczniowie nie chodzą po sali i pozostają w ławkach do końca lekcji
- W przypadku ściągania uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną i nie może kontynuować pisania klasówki/sprawdzianu
Zasady związane z
nieobecnością ucznia w szkole.
- Uczeń może być zwolniony z zajęć na pisemną prośbę rodzica. Zwolnienie przedstawia wychowawcy lub nauczycielowi, który ma obowiązek je podpisać.
- Uczeń z podpisanym zwolnieniem zgłasza się do sekretariatu szkoły w celu otrzymania pieczęci. Opuszcza szkołę po okazaniu paniom woźnym podpisanego zwolnienia z pieczęcią szkoły.
- W przypadku wystąpienia nagłej potrzeby opuszczenia szkoły przez dziecko po rozmowie telefonicznej z rodzicem i za jego zgodą zwolnienie wypisuje pracownik szkoły. Z opatrzonym pieczęcią zwolnieniem, po okazaniu go paniom woźnym, uczeń opuszcza szkołę.
- Nauczyciel lub inny pracownik szkoły niezwłocznie po zwolnieniu ucznia odnotowuje ten fakt w dzienniku klasowym lub informuje o nim nauczyciela prowadzącego zajęcia z klasą zwalnianego ucznia
- Usprawiedliwienia nieobecności dziecka w szkole rodzice przedstawiają wychowawcy w ciągu 2 tygodni od powrotu dziecka do szkoły. Po tym terminie nieobecności uważa się za nieusprawiedliwione.
Zasady korzystania
w czasie przerw z sali gimnastycznej zostaną ustalone przez nauczycieli wychowania
fizycznego i umieszczone na jej drzwiach.
Dalsze działania
Oddziaływania wychowawcze muszą być oparte na wzajemnym szacunku i życzliwości
W terminie od 30.01
do 3.02.2017 r. wychowawcy omawiają w klasach kwestie wzajemnego
traktowania się i listę zachowań agresywnych przygotowaną przez Praktyków
Pedagogiki. Przygotowują z klasą plakaty, ulotki zawierające zbiór zachowań
agresywnych z informacją, że w szkole nie ma na nie zgody. Wywieszają je w
klasach i na korytarzach. Lista zachowań agresywnych w załączniku. Nauczyciele każdorazowo w przypadku
pojawienia się zachowań agresywnych przypominają zasady.
Do połowy kwietnia wychowawcy klas realizują 6 godzin
wychowawczych poświęconych wyłącznie kwestiom budowania pozytywnych relacji.
Mogą to być zabawy, ćwiczenia integrujące grupę, wspólne działania, wyjścia
itp. Plan tych oddziaływań należy przedstawić dyrekcji w terminie do końca
stycznia 2017 r.
Pierwsze zajęcia
realizowane między 6 a 10 stycznia w ramach cyklu godzin wychowawczych rozpocznie
ogólnoszkolny konkurs dyrektora szkoły na plakat promujący wzajemną życzliwość
i koleżeństwo. W konkursie biorą udział wszyscy uczniowie z każdej
klasy, a plakaty muszą być przygotowane w czasie lekcji wychowawczej.
W etapie klasowym dzieci podzielone na grupy przygotowują
wspólnie wg swojego pomysłu plakaty. W drodze glosowania wybierają plakat
reprezentujący klasę w etapie szkolnym.
Zaplanowane oddziaływania (6 lekcji) powinny być zrealizowane do połowy kwietnia.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz